tisdag 23 maj 2017

Pensionssparande - Hipster eller soffliggare?

Det här med pensioner är något relativt nytt för mig. Tills för ett par år sedan var jag mer eller mindre helt omedveten om att det pågick ett pensionssparande just för mig. Dessutom fanns det flera olika sorters pension.

Som tur är blir man äldre och lite klokare; pensionen är nu inte längre ett mysterium. Vad man nu grämer sig över istället är snarare vilken eller vilka fonder man ska välja att spara i.

Initialt när jag upptäckte att man själv kunde involvera sig i sitt pensionssparande var jag inne och bytte fonder hej vilt, det kändes som att det ständigt pågick ett fondbyte i någon av mina pensionssparande. Man gör fel för att lära sig och sedan göra rätt (eller bättre åtminstone).

 
"Jag valde exotiska tillväxtländer varvat med guld och olja."


Hur man vill pensionsspara är givetvis individuellt. Många väljer att låta "staten" sköta det åt dem och väljer således "soffan" eller AP7 Såfan som den heter egentligen. En riktigt bra fond som man faktiskt sällan överträffar ärligt talat.

Desto mer insatt och intresserad av sin ekonomi man blir, får man ett större behov att själv involvera sig även i sitt pensionssparande. Det är här det ofta kan gå fel. Man vill för mycket. Överskattar sin förmåga. I alla fall gjorde jag det inledningsvis.
Jag valde exotiska tillväxtländer varvat med guld och olja. Biotech, Medtech etc. Alla kontinenter var spännande och fulla med potential.

Stundom gick det riktigt bra. Nu låter jag proffsen sköta raljansen och på så vis slipper jag grubbla mig sömnlös över mitt pensionssparande. Numera är det fonder i stil med Spiltan Investment (även den globala), Didner & Gerge och ta-da...AP7 som gäller för min del.

Hur har du valt att pensionsspara och i vilka fonder? Lämna en kommentar!

4 kommentarer:

  1. Hallå, jag ändrade min PPM i november, valet föll på:
    Didner & Gerge Aktiefond 40%
    Avanza Zero 30%
    Spiltan Global Investmentbolag 30%

    SvaraRadera
  2. Spiltan aktiefond investmentbolag (icke global) finns väl inte att välja i PPM?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har blandat ihop den Svenska med den globala. Ber om ursäkt för det! Båda är bra dock.

      Radera