tisdag 29 augusti 2017

Månadsrapport Augusti

Ännu en månad har passerat. Rent börsmässigt har det varit en tämligen usel månad. Idel nedgångar har det känts som, men det hör ju egentligen bara till, om man ser det historiskt sett så är Augusti månad en rätt svag börsmånad. Tror på en klart starkare höst, med fina uppgångar med start Oktober. Får se om mina räkskal och kaffesump har visat mig den rätta bilden av framtiden.

Portföljen: Portföljen har under Augusti backat med 1,43%. Tråkiga siffror att uppvisa men det är bara att blicka framåt. Som utdelningsinvesterare stirrar jag mig ändå inte blind på portföljens totala värdeökning, även om det är roligt med blåa siffror. Tror absolut på revansch redan nästa månad. Den här månaden är portföljen i alla fall i jämförelse med OMX30.


Inköp: Den roligaste punkten att belysa är vad man har köpt under månaden som gått. Mina köp gjordes alla i redan befintliga innehav, alltså inget nyförvärv under Augusti. Jag får lov att vänta ytterligare en tid känner jag innan jag tar in fler bolag (se mer under Bevakade bolag).
Med mina nyinköpta aktier nedan uppgår nu min totala utdelning till 706 kr per år. Med de aktierna jag köpte nedan under Augusti ökade jag min årliga utdelningskvot med hela 80 kr! Inte illa.











Försäljning: Inga försäljningar av värdepapper under Augusti månad.

Utdelningar: Även denna månaden bjöds det på utdelningar! Den här gången fick jag ett extra tillskott från Akelius Pref. Mitt minsta innehav, så utdelningen är därefter. Men det är en härlig känsla likväl när man får utdelning, skattat och klart, rakt in på kontot, redo att återinvesteras (blir dock inget köp för 15 kr).






Kommande inköp: Köpsuget är mer eller mindre konstant. I och med att det har blivit så få köp under Augusti är jag rejält sugen på många bolag. Både att köpa in nya bolag och att fylla på rejält i mina befintliga. Anser personligen att det går aningen långsamt just nu vad gäller värdeökningen och kapitaltillskott till portföljen. Men det kommer. Just nu funderar jag på om jag ska försöka täcka in hela kalenderåret med utdelningar och få till en så kallad utdelningsbombmatta, eller om jag ska fokusera på mina innehav och fylla på i dessa. Fördelar med båda alternativen, vad tycker Du?

Sparkvot: Sparkvoten för Augusti landade på extrema 51,7%! Helt galet, men det har sina förklaringar givetvis. Jag tränade absurt mycket mer den här månaden är vad jag vanligtvis gör, och kunde således lägga undan mer. Jag fick utbetalt för två extrahelger som jag har jobbat samt en bonus för att jag flyttade fram min semester. Dessvärre så var jag tvungen att avvara hela sparkvoten till renovering och inköp till huset. Känns surt, men jag har en familj och ett stort hushåll att ta hand om, ovanpå min portfölj ska tilläggas ;)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hus/renovering: All renovering av hantverkare är nu avslutad. Underbar känsla. Resultatet blev bättre än jag hade förväntat mig, så det känns riktigt roligt! Småjobb återstår nu, som jag och min sambo kommer utföra på egen hand pö om pö under året. Det känns roligt att ha några projekt att planera och se fram emot. Viktigt att inte ta på sig för många projekt, dvs ha för många bollar i luften samtidigt. Tror på en strukturerad framhållning, genomföra ett arbete i taget, aldrig släppa på kvalitén på slutresultatet. Jag är lite av en pedant och ordnings-fascist.

Träning: Träningen har mer eller mindre avtagit helt. Ofrivilligt ska tilläggas, det finns helt enkelt inte tid just nu. Jobb, hus och renovering slukar all min lediga tid. Märks snabbt på kroppen, man tappar vikten, muskelmassa och fyllighet fort. Muskelminne för all del, men det är trist ändock. Jag inser även hur mycket bättre jag mår när jag får träna regelbundet. Allt påverkas av träningen. Sin inställning till mat och kosthållning, man gör bättre val i sin vardag. Man blir piggare och orkar mer. Ska försöka komma igång igen med ett, två pass i veckan initialt. Det är det värt, tidspress eller ej.



Alla utdelningar blir med hjälp av ränta-på-ränta-effekten efter tålamod och sparande till ett bra sparande.






2 kommentarer:

  1. Bra inlägg. Hoppas ni orkar styra upp de sista sakerna i huset så de inte blir liggande år efter år. :)

    Jag är definitivt ingen utdelningsinvesterare, men det slår mig att den största vitsen med att ha utdelningarna jämnt fördelade över året är för att ha en jämn inkomst (den dagen du ska leva på utdelningarna). Du ska nog inte sträva för mycket efter att ha det jämnt utspritt redan nu om det blir på bekostnad av vilka bolag du kan investera i. Hellre att du köper i ett bolag som ger en bra avkastning och har bra framtidsutsikter, än att du måste välja bland t.ex. 5 bolag som delar ut i november (där ingen av dem kanske är bättre än det förstnämnda).

    Fördelen med att ha jämnt utspridda utdelningar redan nu (och direkt köper mer när du får dem) skulle däremot kunna vara att du då fördelar dina återinvesteringar under hela året och då minskar risken att köpa när marknaden är som högst värderad just det året.

    Det finns nog inget rätt eller fel... Kanske finns det någon som är bättre påläst om detta som kan bidra?

    /Applying Value

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för dina kommentarer, väldigt roligt att få feedback. Tror du kan ha rätt i det du skriver. Det är givetvis mer av en trivial grej att ha utdelning över hela året, för mig som investerar med utdelningsaktier.

    Dock, är det det bästa för portföljen etc som du skriver? Inte lika säker på det, så jag ska nog koncentrera mig på befintliga innehav och fortsätta leta kvalité och tillväxt i första hand!

    Med vänlig hälsning
    Lerkungen

    SvaraRadera