fredag 8 september 2017

Nordea och källskatten

Idag stod det alltså klart att Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Sticker i ögonen på många, allra mest vår sittande regering skulle jag tro. Med all rätt. Ska dock inte vinkla det här politiskt på något sätt.

Jag hade för avsikt att äga och etablera Nordeaaktien som en av de större och mer stabila aktierna i min portfölj. Av alla banker så toppar Nordea utdelningsnivån, även prognosen för kommande år visar på detta med en DA på hela 6,2% för 2018.

Idag tog jag emellertid beslutet att sälja hela mitt innehav i Nordea. Som det ser ut i dagsläget har jag bara mina aktier på ett ISK-konto, och tänker fortsätta med det den närmsta tiden, dvs jag kommer inte öppna ett KF-konto för utländska innehav. För saken är ju den att i och med att Nordea flyttar till Finland så skulle det innebära källskatt på kommande utdelningar. En skatt på 15%. 

Jag kommer absolut investera i utländska aktier så småningom, men först efter att min svenska portfölj är i den storleken som jag vill. Då kanske jag kommer att överväga att ta in Nordea i portföljen igen! Vi får se. 

Jag förmodar att nyheten om Nordeaflytten fick många att reflektera över sitt innehav i bolaget, och det finns inget rätt eller fel i frågan självklart. Jag gjorde vad som passade mig bäst - i rådande läge. 

I och med försäljningen av Nordea fick jag en del likvider att köpa något nytt bolag för. Det blev ett i mina ögon spännande tillväxtcase som jag dessutom blev positivt överraskad av på en gång! Vilket bolag det blev får ni givetvis ta del om i nästa månadsrapport! 

Ägde eller äger du aktier i Nordea? Hur agerade du idag? Kanske inte alls. Skriv en kort kommentar.

God kväll.

Lerkungen 

2 kommentarer:

  1. Jodå äger en stor del Nordea, och har ingen lust att skatta extra för utdelningarna. Har även en rejäl del Nordea via Sampo. Kommer antagligen att sälja Nordea och investera i andra svenska banker, t.ex. SEB eller SHB. Trist...

    SvaraRadera
  2. Ja en väldigt tråkig vändning. Jag gillade Nordea skarpt också. Men sålde som sagt. Har ännu inte bestämt vilken bank som jag ska ersätta Nordea med. Du gillar inte Swedbank?

    SvaraRadera